Mikrofonkåt: Dokumentären.




Förra veckan visade Tv4 den nya dokumentären om den svenska rap legenden, Petter.
Dokumentären fick naturligtvis namnet "Mikrofronkåt". Efter att September gjort den hyllade Så mycket bättre-verisionen av låten så, varför inte spinna vidare på det?

Nu lät jag hatisk, vilket inte är meningen. Jag gillar faktiskt, vill inte erkänna det, Septembers Remake på Petters gamla 90-tals dänga. Dock gillar jag inte deras collab i låten Baksmälla. Men det är en annan historia.

Petter har aldrig varit någon idol i mina ögon. Trotts mitt tidiga intresse för den svenska rap scenen.
Han var mer den jobbiga snubben i radio som ropade "Såklart!". Och som skulle riva ett hak?
Visst fanns det låtar som jag gillade och spelade som t.ex Storstadsidyll, Top Doggz m. Looptroop osv.
Men de låtarna var få.

Däremot började jag öppna ögonen för artisten i samband med hans skiva God Damn it (2007).
Och hans senaste skiva En räddare i nöden (2010) fick t.o.m mig att lyfta på hatten för en av Sveriges största artister...

Och nu är dokumentären om artistens liv på scenen här.
Jag rekomenderar starkt att ni ser den.
Det enda jag själv saknar är klipp från olika studio sessions. Men det duger gott och väl som den är.




Petter verkar vara en sådan jordnära personlighet. Det finns inte en spår av den diviga attityden som annars går hand i hand med "kändisar".
Visserligen känner jag inte Petter, så han kan säker vara världens bitch. Men jag väljer att inte tro det.

Jag skulle vilja göra en collab med Petter i framtiden. Främst för att kunna sitta i en studio och ta del av all den lärdom och alla anekdoter han dragit på sig under åren. Det vore "Skitfett!".

Jag råder er återigen starkt att se dokumentären då den bara finns uppe i 2 dagar till. Är ni hip hop intresserade så går ni miste om något om ni väljer bort den. Press play!
Jag ska i alla fall passa på att se den en gång till.


/Rigge.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0