Är ni redo?... Då kör vi!

När jag slösurfar på nätet och letar musik jag gillar så hittar jag alltid en massa och tänker "det här måste upp på bloggen" Sen så kommer det kanske något ivägen och sedan känns "nyheten" inte som en nyhet längre. Men nu skiter jag i vilket. Tänkte slänga ihop en lista på massa saker som hänt det senaste inom mitt favorit ämne....Svensk rap ofc!

Förhoppningsvis kommer folk läsa och ändå få reda på lite saker de missat och finner intressant.
Listan innehåller inte bara musik utan även andra saker som är relevanta inom svensk rap.

Then let's go!

1. Evolution.

En svensk samlingsskiva med olika rap artister som t.ex. Stor, Mofeta & Jerre, Kartellen, Zacke, Näääk, Pato Pooh, Mohammed Ali, Carlito m.m.
Hela skivan är ett samarbete mellan Ametist och The Salazar Brothers som tillsammans tagit tag i detta (enligt mig) nödvändiga projekt. Folk sover på svensk rap, skamligt! Mer sånt här åt folket.
Ni kan läsa om skivan och även köpa den på den officiella hemsidan:
Evolution.


-----------
2. Ågren & Öris: Högt i tak vol.1 och Organismen & Alex Noreus - Mitt folk.

Organismen är en av sveriges absolut bästa och mest produktiva rappare.
För ett tag sedan släppte han en singel tillsammans med rapparen/producenten
Alex noreus (även kallad Academics) som heter "Mitt folk".
Han släppte även nyligen den första volymen i en lång rad kallad "Högt i tak vol.1". Ett projekt som han gör tillsammans med Öris. Förutom detta så har han ett album på G med Öris, han har en Ep med Dj Large på gång och massa annat verkar det som. Jag väntar tålmodigt och spanar in hans blogg i stort sett varje dag i väntan på mer info. Ni kan läsa en artikel om rapparen där man får lite mer info om alla kommande grejer: Här.
Ni kan även ladda ner "Högt i tak" och "Mitt folk" helt gratis på Organismens blogg: Här.


----------
3. Houman Sebghati - Alkemisten.
Houman är vad man kan kalla en gamal räv i gemet. Han har släppt flera mixtapes, skivor osv.
Och nu är hans nya album
"Alkemisten" här. En riktigt fet platta med eftertänksamma texter och med feta gäster så som t.ex Promoe. Kan man motstå detta? Jag kan det i alla fall inte.
Ni kan spana in singeln Lögner från plattan som gästas av just
Promoe: Här.
Och gillar ni det ni hör så kan ni tanka skivan gratis: Här.



----------

4. Svenska institutets artikel om Svensk Hip hop.

Svenska institutet har uppmärksammat Svensk rap i en artikel.
Den kunde kanske varit aningen längre, men även om det är en kort läsning så är den läsvärd.

Läsa hela artikeln här.

----------

5. Critical - Resejournalen.

Critical är en skånsk rappare som är mer dedikerad än många artister här i sverige.
Resejournalen är en skiva där han har samarbetat med ett flertal artister från Norden och även utanför.
Jag gillar initiativet starkt! Critical kanske inte är min absoluta favorit rappare, men all tid och kärlek han verkar lägga på rappen gör att jag bara måste spana in och kanske köpa hans grejer.

Ni kan tanka hans skiva gratis här. Men personligen funderar jag starkt på att köpa skivan för att supporta en artist som brinner för det han gör.



----------

6. Parham - Salutera mitt namn.

Parham är en rappare från Göteborg som nyligen släppte sin singel "Salutera mitt namn" som veckans mp3 på den svenska hip hop siten Whoa.nu.
För ett tag sedan slänge jag upp Parham's video "Solen skiner" som han gjorde tillsammans med rapparen VIC.
Dessa två artister har ett streetalbum på G som borde släppas inom en snar framtid. Jag slänger upp det här så fort det är ute.

Ladda ner Salutera mitt namn här.



----------


Så, det får nog räcka för den här gången. Men känner jag mig själv rätt så kommer jag glömma fler spår och snart har vi en ny list här på bloggen.
Hoppas det smakar!

/Rigge.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0