Snorungar


I väntan på denna veckans låt så fortsätter jag uppdatera med diverse musik tips som jag glömt bort då vi mestadels fokuserat på våra egna grejer.

Idag vill jag göra er alla uppmärksamma på den nya låten Snorungar med gruppen Gorilli.
Gorilli som består utav Mickelito och Callecuttar (Sober är väl egentligen med också. Men har jag förstått det rätt så har han tagit en paus ifrån gruppen och satsar på solo grejer)
har alltid legat mig varmt om hjärtat på något vis.
Inte för att de är de absolut bästa rapparna eller så enligt mig. Utan snarare för att jag följt deras karriär och fortsatta utveckling i så många år nu.

Då jag för flera år sedan började lyssna på rap så var det väl mestadels det som spelades på radio som fångade min uppmärksamhet eftersom att jag inte hunnit leta upp och upptäcka det breda sortimentet i denna underbara genre.

Men då det kom till den svenska hip hop scenen så var nog en utav de första låtarna jag hörde "Fett mjaou" med Mickelito & Callecuttar. På den tiden så tyckte jag nästan att allting inom rap var skithäftigt och fastnade naturligtvis för låten direkt.
Och på den vägen är det. Sedan dess så har speciellt Mickelito varit en rappare jag alltid hållt koll på. Han har släppt mycket som jag älskat och även mycket som inte alls fallit mig i smaken.

Många år har gått, Mickelito har hunnit skapa gruppen Ismen med Sober och droppat många dängor som jag pumpat flitigt. Han har hittat tillbaka till Callecuttar igen tillsammans med Sober och bildat Gorillismen som nu bytt namn till Gorilli.
Grabbarna har gjort Soundtracket till den nya Svenska parodi filmen "Kommissarie Späck" och verkligen börjat etablera sig stort på den svenska scenen.

Snorungar är en singel från deras nya album som är på G. Och med en singel som detta så tror jag att jag kommer bli allt annat än besviken. Enligt mig är de bättre än någonsin förr med sitt nya lite mer musikaliska sound, och med den kaxiga undertonen som fortfarande lurar under ytan.

(Klicka på bilden i början av inlägget för att kunna ladda ner låten)

 

Skivan ska tydligen släppas den 25:e september. Får hoppas på att det inte gör en "Hip hop" och skjuter upp realese datumtet allt för länge.

 

Tills dess ska jag i alla fall njuta av låten och själv minnas den snorunge jag var en gång i tiden då jag gick på skolgården med Mickelito, Callcuttar och så mycket mer i min walkman och tyckte jag var skithäftig för att jag hittat och uppskattade en genre som inte många andra på skolan gjorde.


/Rigge.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0